Friday, February 09, 2007

Dagens nya ord: Näta

När jag läste grammatik i våras så använde vår grammatiklärarinna Gun, en trevlig kvinna med skrämmande kunskaper om svensk grammatik, ordet "näta" när hon förklarade internetanvändning. Jag citerar:

"Ja, jag har ingenting emot Internet, jag nätar själv lite då och då"

Just då förstod vi att hon inte alls "nätade" speciellt ofta med tanke på ordvalet.

Jag själv har ju viss sparsam internetdosering just nu och kommer på mig själv med att använda ordet.

"Jag ska gå till Miun och näta lite" (sagt till katten, min enda sambo)
"Jag måste bara näta lite innan vi åker" (på besök hos föräldrarna där datorn lockar mest)

När man alltid har internet hemma och tillgänglit använder man det så ofta att något ord knappast behövs. Men när internet blir en event, istället för en självklarhet, krävs det ett ord. Och surfa täcker inte alls alla behov när man mailar eller använder msn som komplement till surfandet.

Och därför inser jag först nu det geniala i ordet Näta. SAOL nästa!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

SAOL är gamla nyheter. För den nätande generationen är det ju Wikipedia som gäller!

3:04 AM  

Post a Comment

<< Home