Wednesday, January 31, 2007

Horbredbandsbolaget

Det har varit en riktig jävla skitdag idag. Mycket tack vare horbredbandsbolaget.

Så här ligger det till. Flyttade till en ny lägenhet i december och har sedan dess surfat på det abonnemang killen innan hade. Det går ut imorgon. Beställde därför för några veckor sedan ett abonnemang från bredbandsbolaget, det gjordes en adressökning och visade sig att det gick alldeles utmärkt att ha 24 mb i telefonjacket här. Precis som Tomas innan hade. Tecknade mig för ett sådant och efter 10000 turer med kundtjänst och kundmail fick jag även den studentrabatt jag förtjänade.

Idag fick jag ett Sms från horbredbandsbolaget. "Vi kan inte koppla in internet till dig utan telefonabonnemang, var god ring Kundtjänst".

Jaha. Gjorde det och fick prata med en kvinna från värmland som förklarade att nätet var överbelastat just här där jag bor och att jag med ett telefonabonnemang _förhoppningsvis_ skulle kunna få internet. Hon kunde inte lova säkert. Dessutom var hon tvungen att annulera min beställning vilket skulle innebära att jag var tvungen att göra en ny när jag väl fått hemtelefon via telia eller dylikt. Vilket totalt skulle ge jävligt många veckors väntetid och dessutom större kostnader.

Här började jag bli rätt förbannad. Tackade för mig och la på luren för att kolla upp vilka andra alternativ det fanns.

Bestämde mig för telia och gick ner till teliabutiken för att förklara hur läget var. Den gulliga killen var betydligt trevligare än värmlandstjejen på horbredbandsbolaget och sa att jag med lite tur skulle kunna ha bredband redan imorgon.

Men jag hade inte tur.

Inte alls.

Imorgon ska jag få ett samtal och boka tid med en tekniker som ska komma och förbereda telefonjacket. Eller liknande. Jag hängde inte med eftersom tankarna främst kretsade kring nätlöshet och dess konsekvenser. Men jag har ett oskyddat nät i huset som jag tänkte låna tills dess att jag är online. Tyvärr är det rätt svagt men förhoppningsvis kan jag surfa och maila texter i alla fall.

När jag väl kommer hem från stan blev jag för en stund glad. Stora starka män bar in kylskåp i huset och eftersom mitt är tämligen antikt tänkte jag att det kanske är läge för ny kyl och frys. Frågade en av de starka kylskåpsmännen men nej, det var bara våningen under mig som skulle få nya.

Nåväl. Jag är i alla fall rätt glad. För några minuter sedan fick jag mail från Sweden Rock Festival som utannonserat 8 nya band och bland annat min absoluta favoritgrupp Tiamat. En av få band jag verkligen velat se live men inte haft möjlighet. Nu ska jag se dem i sommar och enbart Tiamat motiverar hela resan ner till Sweden Rock.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home