Thursday, December 28, 2006

Jag hatar Word

Nästan allt jag skriver skriver jag i Word. Det är ett rätt behändigt program. Om man bortser från den totalt inkompetenta förmyndaraktiga stavningskontrollen. Missförstå mig inte, jag gillar att mina slarvfel kan rättas till utan att jag tvingas läsa om texten tio gånger. Men jag gillar inte när den ska lägga sig i. Och på de mest konstiga sätt.

Skrev nyss en mattematikdidaktisk inlämningsuppgift i Lärusp och tar upp en lektion där eleverna fick spela ett spel om I och U-länder. U-länder var ett dumt ordval menar Word och skriver mig på fingrarna när jag kör F7.

"Beakta ordformen U-länder. I vanlig text kan den kännas invecklad och byråkratisk".

Ursäkta, men vad fan ska jag skriva då? Fattigstugor? Sen när blev U-länder invecklat och byråkratiskt? Antagligen är Word den största anledningen till att dagens ungdomar varken kan skriva eller läsa.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home