Wednesday, December 20, 2006

En bra träningskväll

Kvällen har både varit bra och intensiv. Först promenad till Step In och Julcombat. Roligt men jobbigt. Efter det promenad hem till lägenheten, byte av kläder och upphämtning av innebandyklubban. Sen innebandy i ungefär en och en halv timmme. Man var lite mör efter det kan jag säga. Tur att det finns julgodis hemma att äta av.

Jobbade vidare i arkivet imorse förresten. Det blir väldigt fint där nere. Som ett litet bibliotek. Frågan är vilka böcker man får ställa bredvid varandra, det kändes lite fel att låta Tom Sawyer stå bredvid en Dean Koontz-bok. Inte för att det är något fel med Koontz, snarare tvärt om, men det är inte lika "fin" kultur som de gamla klassikerna. Harry Martinssons Aniara står lyckligtvis bredvid Brott och Straff, men problemet med dem är att båda är pocketutgåvor köpta på Bokias 4 för priset av 3-rea och med andra ord inte speciellt anrika. Hmm. Hmm. Fast det är ändå bara jag nere i mitt arkiv ändå och det är väl en bredrift att bara äga lite böcker. Dagens yngligar läser väl bara serier. Eller ingenting alls. Om jag hade möjlighet skulle jag tvinga mina kommande elever att läsa Vilhem Mobergs utvandrarepos eftersom det är det bästa som någonsin skrivits inom den svenska litteraturen. Synd bara att det är fyra böcker på minst 500 sidor var. Finns det ingen kortsammanfattning på 200 sidor som mina kommande, stackars, elever kan läsa?

(ja, jag är 21, även fast det av mina åsikter låter som jag är 55. Minst.)

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

haha! jag är helt med dig. jag är lika konservativ som du vad gäller finlitteratur. vad är det för fel, egentligen, på lite ordning och struktur? dessutom måste man få vara kärring ibland. även om jag typ....ALLTID är kärring. Sara

4:53 AM  

Post a Comment

<< Home