Friday, January 26, 2007

Kvällens film: Storm

Ikväll har jag och Kefka tittat på den svenska filmen Storm. En film som vill väldigt mycket. Den vill ha med tuffa datorer i mystiska lokaler, mystiska människor i svarta kläder och övernaturliga superhjältepersoner som lika gärna kan tas för djävulen. Till detta vill man ha lite dålig humor och tramsigt vardagsliv. Och som lök på laxen måste det vara lite sentimentalt också, gärna så mycket att det slår över. Som syrran med glasögonen, djursamlingen och lastbilen. Gärna tragiska inslag för min del, men lägger man in allt utan fingerkänsla blir det lite löjligt.

Men även om jag låter negativt så var det en helt okej film. Det var spännande från början till slut och Eva Röse gjorde en okej insatt som superhjältinna. Även om Angelina Jolie hade passat lite bättre för rollen. Bonuspoäng för det orangea håret alá Fifth Element. Ska tjejer ha superkrafter ska de tydligen ha orange hårfärg också. Intressant.

Filmen låg länge på en trea, men blev lite bättre efter halva och växte till en trea. Generellt så förtjänar en svensk film som inte innehåller inblandning från Helena Bergström eller maken Colin Nutley en extra bonuspoäng. Plus att filmer i regel alltid blir lite bättre om man har en spinnande katt i knät. Gissningsvis skulle teamet bakom Storm döda för att få filmatisera sommarens svenska sci fi-bok Hantering av Odöda.

Betyg: Tre dunbollar av fem möjliga*


*Min katt gör mig både blödig och lite halvtöntig. Hade jag betygsatt någonting för tre veckor sedan hade betyget satts i dödskallar eller någonting annat tufft. Men det är svårt att vara tuff när man har en katt som ser ut som en marshmallow...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home