Wednesday, February 21, 2007

Matprojektet 2007

Jag är rätt dålig på att laga mat. Både tekniskt och planeringsmässigt. Jag kan inte göra ostsås och är oftast för lat för att vänta på att potatisen ska koka ordentligt. Men äta bör man, annars dör man, så jag har ett antal maträtter som jag brukar rulla runt på.

Det blir ganska tråkigt i längden och någon gång borde man trots allt lära sig att laga ostsås. Till exempel.

Så därför har vi kört igång ett litet matprojekt där jag och syrran (det ska börjas i tid innan hon blir lika förtappad som sin storasyster) under övervakning av mormor lagar olika maträtter. I söndags inledde vi projektet med ett härligt fläskfilérecept samt hemmagjord chokladmousse stod på planeringen. Det blev inte bara ätbart utan även väldigt gott och definitivt någonting som kommer provas på hemma.

Söndagens största lärdom blev dock när jag och syrran skulle handla ingredienser. Som en del i ungselementet behövde vi Squash som det stod i receptet. Och oj vad vi sprang runt på Icas grönsaksavdelning.

"Här borde den ju ligga", sa jag och pekade på Auberginin (stavas?) och Zuchinnin.
"Men det är ju ingen Squash där", menade syrran och vi sprang bort till gurkan för att lönlöst leta där.
"Men gud vad konstigt, den borde ju ligga vid Auberginin och Zuchinnin tycker jag. Men vi får kanske strunta i den", sa jag innan jag läste på Zuhinnins lilla informationslapp

"Zuchinni, eller Squash som den ofta kallas...."

Jaha. Man lär så länge man lever.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home