Friday, January 26, 2007

Kvällens film 2: The Constant Gardener

Filmkvällen fortsatte med The Constant Gardener. En film som, inte helt oväntat, var lite bättre än Storm. Där Storm använde stereotypiska sorgknep i överflöd är The Constant gardener mer subtil i sin tragik och ger således ett betydligt starkare intryck. Just stark är ett ord jag tänkte på flera gånger under filmen. Det var en stark film helt enkelt. Kefka tröttnade dock lite under slutet och började bita på en lampsladd istället.

The Constant Gardener utspelade sig mestadels i Afrika och jag känner osökt att jag är inne i ett afrikanskt flöde just nu. Jag läser Damernas Detektivbyrå för fullt och kommer då och då att tänka på den fantastiska boken Den musiska människan med tillhörande fantastisk film från Utbildningsradion. Jag känner mig nästan som en musisk och fet negress helt utan västerlänska drag. Synd att African Move inte går längre på Step In, då hade nog förvandlingen kunnat bli total.

Nä. Nu börjar jag tappa spåret lite. Jag är inte alls någon fet och musisk negress. Jag är fortfarande samma hårdrockare som föredrar innebandy och Body combat framför all form av dans. The Constant Gardener var i alla fall riktigt bra och rekommenderas varmt.

Betyg: Fyra dunbollar av fem möjliga
(jag jobbar på en liten bild som kan illustrera betyget)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home