Thursday, March 15, 2007

Litteraturvetenskaplig revanch

Efter den lilla lögnen under den senaste inneveckan har jag kännt mig som ett svart får inom litteraturvetenskapen. Men nu känner jag mig sin en fena på littvet igen. Anledningen är den vetenskapliga artikel jag skrev som tar upp likheterna mellan Tv-serien Lost och Shakespeares The Tempest. En rätt vågad vinkling eftersom man snarare bör analysera en Edith Södergran-dikt med fokus på hur hennes lidande och sexuella frustration avspeglar sig i dikterna. Men efter att ha skrivit 3 sidor Edith-analys på tentan orkade jag inte med henne mer och drog en rövare om Lost, med vetskapen om att jag ändå till slut skulle behöva skriva om texten eftersom en så populärvetenskaplig parallell kanske inte uppskattas i alla led.

Men visst gjorde den det!

Fick tillbaka inlämningsuppgiften nu och jag citerar:
"Nu ser jag både Lost och The Tempest med nya ögon. Tack! Du har en verklig litteraturvetenskaplig förmåga att läsa och se analogier och deras betydelse. Här har du också ett mycket intressant ämne att utveckla i din B-uppsats.
Betyg: VG"

Högsta möjliga betyg och jag kan andas ut ordentligt. Puh. Fan vad härligt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home