Saturday, March 10, 2007

Rätt låt vann!

Hurra för The Ark! Länge sen en så bra schlagerlåt vann. Själv röstade jag två gånger vilket verkligen tillhör ovanligheterna. Ville dock inte riskera att Anna Bok med det påhittade ordet vann, eller den tramsiga skolfröken som enbart gått till final på grund av sympatiröster.

En rolig detalj, iaf om man är språktönt som jag, var det förinspelade meddelandet när man ringde

"Du har alltså röstat på The Ark" sa rösten. Vaddå "alltså"? Som språkfascist ringer alla ringklockor eftersom ett alltså ger meningen en helt annan innebörd. Som om man ifrågasätts, som "Du har alltså röstat på The ark, är du verkligen säker?". Det korrekta hade naturligtvis varit

"Du har röstat på The Ark, tack för din röst" eller liknande. Inga vaga värdeord.

Man kan tycka att ett statligt bolag som SVT borde ha någon form av språkpolis. Hyr in Fredrik Lindström till nästa melodifestival, tack.

(I övrigt var det helfestligt att Tommy Nilsson inte fick en enda poäng, även om jag misstänker att han var min katts favorit. Inte alls bra, det blir en diskussion om det sen.)

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

va? till mig sa de bara "du har röstat på melodi nummer 6. radiohjälpen tackar." kanske var annorlunda på hjälpnumret och det vanliga? men du har rätt: "alltså" är inget man slänger in i vilket sammanhang som helst.

1:40 AM  
Blogger Sofia Hård said...

Antagligen var det olika. Jag ringde bara på "snål"numret. Köpte ju tv för alla pengar :D

10:48 AM  

Post a Comment

<< Home