Tuesday, March 06, 2007

Recension Body Jam

Recension Body Jam

Kära Body Jam, det är inte dig det är fel på, det är mig. Jag har en innebandyspelares smidighet och en koordination som gud glömde. När alla andra går åt ett håll på den avancerade dansklassen så går jag åt det andra. I mina mörkaste Body Jam-stunder har jag cyniskt konstaterat att jag skulle kunna filma mig själv under passet och lägga upp det som underhållning på You Tube för att få fans och bli känd som ”den där roliga body jam-tjejen som går åt fel håll”. En gång är ingen gång och två gånger är en vana, men efter den tredje gången på Body Jam insåg jag mina begränsningar. Sofia Kylskåp med en tidigare karriär som stenhård innebandyforward har inte riktigt movesen som krävs för body jam.

För passet i sig är det inte alls något fel på. Koreografin är förvisso rätt knepig och innehåller många små, snabba steg men när (i mitt fall om) det sitter så blir det rätt snyggt och det känns lite som en utekväll på krogen. Body Jam är inte lika svettigt som de andra Body-passen, men om det beror på mina tillkortakommanden eller passet i sig låter jag vara osagt. Jag vet i alla fall att jag gett body jam dess bästa förutsättningar, jag har provat två olika releaser och dessutom med en av gymmets bästa instruktörer utan något framsteg. Så hur gärna jag än skulle vilja vara lika rapp och tuff på dansgolvet som alla andra så vet jag att body jam inte är riktigt jag. Även om det för andra säkert kan vara den ultimata träningsformen.

Betyg: 2 träningsskor av 5 möjliga

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Men Body Jam som är så roligt! Dessutom är inte BJ så väldans avancerat, tycker man ganska fort hittar sitt eget uttrycksmönster och sätter sin egen stil i dansen. Koreografin kan ta flertalet gånger innan man sätter någorlunda, många gånger innan man sätter den ordentligt. Det är det som är så bra med BJ, den ultimata tillfredställelsen när man sätter moves'en perfekt och man känner sig som värsta Swayze i Dirty Dancing! :D

Jag svettas, ursäkta uttrycket, som en gris efter ett BJ pass. Inte lika totalt urlakad som en saltad fisk som efter BC men ändå riktigt riktigt sjukt trött. Dessutom är det så kul att dra på sig danskläderna och släppa lös! Säckiga byxor, huvtröjorna och andra attiraljer så man verkligen känner rollen.

Iofs är det likadant på BC, då är det istället bandana, kamo-brallor, handlindor och mer coola saker som gäller. ;)

3:37 AM  
Blogger Sofia Hård said...

Hmm, ja, man kanske borde ge Body Jam några fler chanser. Jag tror absolut att det kan vara som du säger att det släpper efter ett tag när man börjar förstå saker, men jag är bara rädd att vägen dit kommer kännas alltför plågsam.

4:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

haha, rolig läsning. tack för recensionerna :)
och jag håller med fredrik om att BJ är ganska kul, iaf senaste releasen. jive! tjoho.

11:57 AM  

Post a Comment

<< Home