Monday, March 05, 2007

Recension Body Combat

Recension Body Combat

Är du arg finns få det få träningspass som passar bättre än Body Combat. I alla fall om du tittar på genren utan fysisk närkontakt. Till skillnad från vanlig kampsportsträning är det ”bara” skuggboxning genom hela passet, men som kompensation får du prova på ett stort spektra av kampstilar. Renodlade boxningstekniker blandas med Capoeirasparkar, Muay Thai-knän och karatekator. Om det är jobbigt? Har påven lustig mössa? Första månaden med body combat trodde jag flera gånger att jag skulle vara tvungen att avbryta passet, men precis innan man kastar in handduken kommer det en lite lugnare låt som ger återhämtning och kraft inför de avslutande två låtarna. Som oftast är direkt hämtade från helvetet.

Det är knappast någon hemlighet att Body Combat är min favorit av Les Mills-passen. Koreografin är enkel och redan efter några pass behöver man inte längre lägga ner så mycket energi på att hänga med utan kan istället lägga allt fokus på att köra järnet. I den senaste releasen var det mycket höga knän, vilket är sådär lagom skitjobbigt om man som jag har mycket benmuskler och även är ganska lång. Men det som inte dödar härdar sägs det och än är jag inte död. Och jag körde ändå nästan alla combatpass under den förra releasen, body combat 30.

Den största nackdelen med combat är när det är för mycket folk. Till skillnad från pump där du håller dig på din plats hela tiden så både rör du dig och sparkar under combaten. Dessutom är slagen (förhoppningsvis) hårda och jag kan bara tänka på hur ont det kan göra om man hamnar för nära någon gång. Har själv fått en hook på armbågen vilket resulterade i ett skapligt blåmärke. Och för att undkomma att skada andra måste man om det är mycket folk nästan lägga lika mycket energi på omgivningen som på själva sparken vilket oftast gör att man kommer ur fas i hela låten. Jag ser gärna att man släpper in färre personer på just combatpassen så man slipper oroa sig, men det är kanske bara jag och mina långa ben som behöver bry sig om sånt.

Det räckte med ett combatpass för att jag skulle fastna, men precis som alla andra av Les Mills träningspass så är det mycket en fråga om vilken träningsperson du är. Jag gillar agresiva träningsformer där man kan ta ut lite frustration och då är naturligtvis Body Combat perfekt. I alla fall om det inte är för mycket folk på passet.

Betyg: Fem träningsskor av fem möjliga

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kul blogg och intressant läsning! Ska länka den.. :)

Hur länge har du kört Body Combat?

1:11 AM  
Blogger Sofia Hård said...

Är faktiskt ingen veteran i Body Combat-sammanhang. Har kört ungefär halva 29 och hela 30, men då har jag å andra sidan kört nästan varje pass som gymmet erbjudit :) Det är verkligen vansinnigt roligt.

1:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Visst är det! Själv har jag kört BC sen release #1 och varit instruktör sen release #25. :)

Btw, har lagt en länk till din blogg i min.

11:50 PM  
Blogger Sofia Hård said...

Tack för länken, ska försöka lägga till en till dig också när jag lärt mig hur det fungerar :)

4:52 AM  

Post a Comment

<< Home