Wednesday, March 07, 2007

Recension Body Pump

Recension Body Pump

Jag gillar att träna styrka på gymmet, men måste nog ändå erkänna att jag är någont av en latgymmare. Tempot mellan maskinerna är inte optimalt och jag tvekar aldrig att prata lite väl länge med vänner och bekanta, oavsett om det stör träningsrytmen eller inte. Jag kan avbryta ett träningspass för att batterierna tar slut i Ipoden eller för att jag bara har lust att dra hem, och om det känns lite för jättejobbigt på någon maskin så kan jag korta ner setet med vetskapen om att den enda konsekvensen blir lite dåligt samvete och mindre muskler. Och en nackdel när man tränar styrka själv är att man gärna snedfördelar musklerna. De snyggare musklerna eller de man råkar vara lite starkare i är oftast roligast att träna till skillnad från de muskler som är lite svagare och paradoxalt nog behöver mest träning.

Body Pump är med andra ord en betydligt bättre form av styrketräning om man som jag saknar tillräcklig självdiciplin. Jag är sällan den som viker ner mig om det finns människor i närheten och det ska mycket till för att jag slutar pumpa på ett pump-pass. Mjölksyran måste nästan bränna av armarna innan jag överväger en kort återhämtning. Dessutom är pumppass väldigt bra med tanke på att intensiteten är hög och efter ett träningspass har du kört igenom hela kroppen på relativt kort tid. Det är effektivt och omöjligt att slacka på vanligt gymsätt där det ibland kan ta rätt lång tid att köra igenom hela kroppen.

Problemet med pump är att det krävs rätt mycket förkunskap för att ens våga prova. Jag hade länge spanat på pump men vågade prova först när jag sprang på en bekant som bokstavligt släpade in mig till passet ”men jag hade ju tänkt köra vanlig styrketräning” försökte jag, ”det här är mycket bättre!” menade Theresa, och visst hade hon rätt. Det kunde träningsvärken dagen efter intyga. Men om man inte har någon Theresa som kan visa är det svårt att veta vilka delar som ska med, vad som är lämpligt beroende på den egna styrkan och så vidare. Är man dessutom van med gymträning är det tyvärr lätt att man har en övertro på de egna krafterna och glömmer bort att det i pump snarare är uthållighet än styrka som tränas.

Precis som med combaten så räckte det med en gång för att jag skulle bli fast. Jag går på pump även om instruktören sjunger med i den gräsliga remixen till Carolas hemska Invincible, och jag går även om jag kört ett annat pass innan och jag går även med vetskapen om att jag måste vara där ohyggligt tidigt för att få en plats på vissa pass. Vem hade kunnat tro det den där första gången?

Betyg: fyra träningsskor av fem möjliga

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det är som det som är grejen också, BP bygger nästan ingen muskelmassa eftersom det är så många repetitioner. Till skillnad från hur man tränar på gymmet.

1:42 AM  

Post a Comment

<< Home