Thursday, April 12, 2007

Recension Body Attack

Av många karriärsrelaterade anledningar är jag på alldeles utmärkt humör ikväll och kände för att skriva en recension på Body Attack som en fortsättning på den försenade följetången om Les Millspass.

När jag vill vara elak eller självkritisk kallar jag gärna Body Attack för Aerobics for dummies. Vill Frida vara elak (och det vill hon såklart) kallar hon det för skolgympa. Friskis & Svettis-paralleller har också nämnts i förslagslådan av kommunare som vill ha mer Friskis-lik träning och då ber om mer Body Attack-pass. Men kärt barn har många namn och Body Attack är ett bra pass. Och då menar jag främst ur träningsmässig synvinkel.

Namnet anspelar på att det är en fysisk attack på kroppen. Du utmanar dig själv och det finns stora möjligheter att ta ut sig ordentligt. Jag har personligen haft dålig tajming med body attack-passen och förutom att jag missat flera torsdagar av praktiska skäl så har jag även varit småförkyld eller proppmätt i flera av passen vilket gör sitt för orken.

Rent övningsmässigt är Body Attack ingen hit, det är enkla rörelser av tant-karaktär som sammansatt blir en jobbig basic-aerobics där till och med kylskåpssofia kan hänga med. Det som sklijer BA från just friskis är emellertid intensiteten. Det finns egentligen ingen vila i ett Body Attack-pass och du får verkligen svettas ordentligt. Det här är Body Attackens stryka och den enda anledningen till att åtminstone jag kör passen. Jag gillar att utmana mig själv och det finns inget pass som är lika jobbigt på step in för tillfället. Värt att tilläggas är att jag inte kört Spinning på 5-6 år så hur jobbig den är jämfört med det kan jag inte uttala mig om.

Body Attack får ta mycket stryk jämfört med andra "tuffa" pass som Body Jam och Body Combat, men för varje pass gillar jag attacken mer och mer och gör just nu allt för att jag regelbundet ska kunna köra den på torsdagar. Det är en skön energiurladdning och det är helt enkelt aldrig fel.

Betyg: 3 träningstofflor av 5 möjliga

0 Comments:

Post a Comment

<< Home