Monday, May 07, 2007

Snyftarkväll

Plöjde precis färdigt Sista Brevet till Sverige, den avslutande delen i Mobergs utvandrarserie som jag B-uppsatsar om. Har läst böckerna 3-4 gånger tidigare, men det är fortfarande så enormt vansinnigt bra att man knappt behöver några andra böcker. Jag är helt mållös. Men ska ändå försöka skriva tio sidor analys av Kristinas ambivalens. Det går nog bra, så fort jag har återhämtat mig det vill säga.

Utvandrar-böckerna är nämligen bland de mest snyftframkallande som finns i litteraturväg. Det börjar med Annas död, sedan Roberts, sedan Danjel & Co. Och sist, såklart, Kristinas död. Man kan säga att det är svårt att närläsa i analyssyfte när sikten är skymd av tårar. Ojoj. Men gud så bra böckerna är. Jag ska nog se filmerna igen tror jag. Kanske gör det imorgon när jag skriver vidare på uppsatsen. Just nu behandlar jag Kristinas relation till familj och karl oskar och bara den biten skulle kunna vara hur lång som helst.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home