Friday, November 10, 2006

Tänkarjobb

En fördel och nackdel med att jobba som skribent är att man måste tänka väldigt mycket. Det kan vara skönt att anstränga huvudet ibland, men andra gånger är det jobbigt att inte bara kunna koppla bort på samma sätt som när man sitter i kassan på ÖB.

Fick ett frilanserbjudande idag. Vill inte gå in på detaljer men en _väldigt_ stor tidning vill ha en 
krönika av mig till en special. Det är rätt stort och jag klassar det på ungefär samma nivå som 
när jag fick skriva för Nöjesguiden. Problemet med den här typen av jobb är dock att man måste 
leverera. Hela dagen har jag funderat på hur jag ska lägga upp krönikan och först nu börjar saker
falla på plats. Förhoppningsvis kan jag pussla ihop den ikväll och få till en rätt bra text. Deadline
är söndag och jag fick erbjudandet idag så det är rätt tajt om tid. 

Jämförde tänkande jobb med icketänkande jobb förra helgen när jag först jobbade två kvällar på
Pipeline där jag recenserade band för 200 kronor recensionen. Att skriva en konsertrecension
är ingen lätt match. För det första ska man se bandet, vilket såklart är den roligaste delen. Men
efter det kommer det jobbiga. Steg ett är att hitta en form på recensionen, vad ska jag ta upp och
hur ska jag göra det? Sen ska texten skrivas och passas in rent teckenmässigt. Den här skrivbiten
kan ta flera timmar men ibland, som på festivaler, tvingas man pressa sig väldigt hårt. På Sweden
Rock blev texterna rätt kassa medan de på gatufesten faktiskt blev bättre av tidspressen. I alla
fall var kontrasterna stora förra helgen. För på ÖB tjänar jag 200 kronor/timmen när jag sitter
i kassan och då kan jag lika gärna lämna huvudet hemma. "52.50 kronor tack" "vill du ha kvittot?"

Det är inte så att hjärncellerna dör direkt. Och man slipper all den skräckblandade förtjusningen
som uppstår när man sitter framför datorn mitt i natten och försöker samla tankarna till en
recension så man slipper kliva upp på morgonen och skriva den. Men jag skulle ändå inte
överge skrivandet för ÖB-jobb. Inte bara för att jag älskar att få gå på konserter och festivaler
gratis eller få alla nya spel i brevlådan utan även för att jag gillar utmaningen. Lika svårt som det
är att skriva en text, lika skönt är det att se resultatet publicerat i tidningen dagen efter och känna - 
fan, det blev rätt bra faktiskt. 

0 Comments:

Post a Comment

<< Home