Sunday, May 27, 2007

Koncentrationssvårigheter

Jobbsöndag idag. Finns egentligen bara två typer av söndagar. Slackersöndag (inte helt oväntat brukar den föregås av en festlördag) och jobbsöndag. Tidningar kör spelsidan på tisdagar och för att slippa vara jagad av stressade redaktörer är den bästa dagen att skriva recensioner just söndagen. Eller tidigare naturligtvis, men eftersom spel har en tendens att släppas i veckoslut blir det sällan lediga söndagar. Även om jag på ålderns höst blivit bättre på att jobba av saker i tid. Nåväl. Idag är det jobbsöndag och jag inser återigen att jag jobbar bäst när jag är stressad. När jag inte har tid att sväva in på hyperintressanta tramsigheter som stjäl all koncentration. När jag istället för en hel natt tillgodo bara har tio minuter för sen går nästa grupp på. Då går jag in i övermode och jobbar skitbra.

Men ikväll har jag inga tidskrav utan slöar i bästa Sofiaandá på helt kopiöst. Jag har 1000 tecken kvar att skriva på artikeln om Stylusorkestern, men varje gång jag stänger ner Opera och tabbar till Word kommer jag på någonting ENORMT viktigt som jag måste kolla upp på Internet. Ofta har det en koppling till det jag skriver om, men när väl Opera är startad så glömmer jag det jag ska göra för att istället hänge mig åt internetrutinen. Kolla om det är några nyheter på Gameplayer, ta en sväng in på Tjuvlyssnat för att läsa fyndigheter eller för 1000 gången gå in på Aftonbladet och läsa strunt. Finns det ingenting roligt på Internet finns det i regel alltid roliga människor på MSN som man kan prata med istället för att jobba. Har pratat om och tittat på Kefkabilder en stor del av kvällen eftersom det naturligtvis är mer relevant att titta på bilder på en katt (som jag annars bara ser verkligt VARJE dag) istället för att jobba.

Så fungerar jag. Efter en stunds latande kommer jag på mig själv; just ja, artikeln! och tabbar till word igen. Om jag har tur skriver jag en bit innan MSN/internet/mailen fångar mig igen. Just nu fick jag veta att Jonas Gardell bloggar på http://www.jonasgardell.se/ och jag får tvinga mig själv att inte läsa igenom hela bloggarkivet istället för att jobba med de sista 1000 tecknen på artikeln. Suck.

Ibland saknar jag tiden när man aktivt gick ut på internet istället för att ständigt ha det närvarande. När man bestämde sig för att surfa en stund och kopplade upp modemet. Sedan surfade man en stund, men inte för länge eftersom det kostade pengar, innan man kopplade ner och fortsatte jobba. Det var på den tiden när Internet var en lyx och inte en självklarhet.

Och ja, jag har sagt det förut men jag tvingas säga det igen, jag är verkligen en tant. En tant som fyllde 22 år förra veckan och försöker hålla en tuff image som hårdrockare när jag numera tycker det är skönare att sitta i soffan med en spinnande katt i knät istället för att headbanga loss huvudet på valfri konsert. Förhoppningsvis gör festivalsommaren mig gott. Även om tant Sofia tänker bo på Camp Royale under Hultsfred, den lite lugnare och tantigare campen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home